Wednesday, December 8, 2010

memoir 2010

2010.... melakari pelbagai suka duka kehidupan ku bergelar insan....manusia... hamba Allah.. anak... kakak serta sahabat.... terkadang, aku terfikir, adakah aku mampu menjalani hari2 berikutnya, sedari kita sudah bertemu tahun berikutnya... aku takut... aku sedih... aku gembira... amanah Allah terlalu besar... ujian Allah terlalu berat... aku x mampu menghadapinya.... aku hampir berputus asa... kecewa... saat aku dilanda masalah maha hebat, aku keseorangan....

terkadang aku fikir, aku menjauhkan diri dari org atau org menjauhkan diri dari aku????? tanda tnya yg tak berkesudahan... 2010 aku telah tamat bergelar pelajar politeknik... ya.. aku akui... org2 berkata politeknik lekeh, tapi politekniklah yg mengajar aku erti kehidupan... erti persahabatan... pengalaman seorang pelajar.... aku bersyukur ya Allah... kerana aku di beri peluang untuk sambung belajar di peringkat diploma... tapi di satu sisi yg lain aku terkilan... seandainya aku bisa melakukan dua kerja dalam satu tempoh waktu, aku yakin aku akan mendalami ilmu agama... hati ini rasa sayu bila mengenangkan saat2 indah aku di PBA Nilampuri...

Pusat Bahasa Arab Nilampuri... aku x akan lupa... setiap peristiwa di sana masih segar dalam ingatan... aku menghadiri kelas bahasa arab 3 bulan di kelantan... ya Allah, aku berterima kasih kepada cikguku di smkap kerana dia menawarkan borang untuk aku.... aku isi borang itu dgn ummi.... selepas 10 hari hbs peperiksaan spm, aku terus ke kelantan... aku pergi dgn jiwa yg kosong.... aku masih ingat, perjalanan aku kelantan.... semasa melepasi jeniang, kereta yg kami sekeluarga hampir2 dilanggar dgn jentolak... aku merasa risih... tidak sedap hati...alhamdullilah selepas mendaftar pelajar di nilam puri aku menjalani hidup yg sangat senang... ilmu mudah saja masuk dalam hatiku.... sahabat2 di sana ya Allah, hanya Allah yg bisa membalas jasa kalian... disini aku sebutkan beberapa nama yg aku terlalu rindu... rindu dgn kehadiran kalian.... aini rindu sahabat2 semua... anis, seha,uefa,nisah,uti kemal, kak syahid, kak ayu,kak aimi,kak zila dan sahabat2.... ingat lagi msa pertama kali kita disana, semua rasa nk pulang... x mau dok sana sebab bilik kotor, bilik air jgn cakap la... MasyaAllah rasa x sanggup nk mandi... tapi setelah tiga bulan berlalu, rasa mcm sayu nk tinggal kan PBA.... hati rasa berat sgt... ukhwah yg terbina cukup indah.... walaupun dalam masa yg singkat tapi kita akrab.... disana, hati aku cukup tenang.... tenang sgt sehingga aku x tau mcm mana aku nk ungkapkan dgn kata2..... hati rasa lapang.... rasa syahdu.... sesungguhnya, aku ingin saat itu semula.... aku ingin mendapat hati selapang dan setenang itu....

setelah keputusan spm keluar, aku hanya berjaya masuk ke politeknik... PTSS..... semuanya bermula disini... segala perubahan hidupku bermula disini..... disini aku mengenali apa itu ertinya kawan, rakan dan sahabat...... sungguh hati ini terluka... persahabatan yg diawali dgn keakraban akhirnya hancur luluh..... namun disaat aku jatuh, ada yg menghulurkan tgn.... itulah sahabat aku... sahabat yg aku rindukan masa2 bersama.... walaupun hanya setahun aku rasa antara kita terlalu bnyk memori.... wahai sahabat aku sedih... aku sedih kerana kita dah x bersama... aku merindui masa-masa kita makan bersama, mendaki tangga ke kelas bersama... saat aku merajuk dgn kalian, saat kita bergurau senda... hidup2ku ceria... aku bersyukur kerana Allah menemukan kita dan merapatkan hubungan antara kita..... bila aku masuk dalam kumpulan kalian, aku terpegun dan terpesona dgn keindahan sifat kalian... kalian sahabat terbaik Allah kurniakan untuk aku... faizah... yg selalu ada dgn aku... susah senang ang selalu ada dgn aku... sampai sekarang.... terima kasih faizah.... mirah... aku x tau nk cakap mcm mana... walaupun kita selalu gaduh2 manja, tapi ang bnyk nasihat aku.... disaat aku jatuh ang bgn kan aku... ang nasihat aku... aku rasa mcm aku ni anak kecil... selalu diperhatikan.... terima kasih mirah... eton.... ermm ang selalu kena buli dgn aku.... aku jahatkan.... aku selalu kacau ang sebab ang serius sgt... tapi sampai sekarang ang kawan baik dgn aku... terima kasih eton.... aku tau ang faham sifat aku mcm mana.... aku anggap ang macam adik aku... sebab tu aku selalu nk jaga ang... ang kan sensitive sgt.... fizah... sahabat yg selalu membakar dirinya untuk org lain... aini kagum dgn fizah.. kadang aini rasa fizah ni mcm ayah.... aini takut dgn fizah... x tau pasaipa... nk kata garang x pun... tapi fizah bnyk bantu aini... terima kasih fizah.... adilah mat isa aka kecik... hehehehe... bila ingat ang, aku selalu ketawa.. gelak.. dan gumbira.... aku suka ada sahabat mcm ang.... ang jenis yg open skit.... aku cakap apa ang melawan balik... x mcm depa, kadang ja melawan... hehehehe.... ampa tau x, aku sebenarnya rindu kat ampa... rindu sgt... bila aku dok unimap, aku x jumpa kawan mcm ampa....aku bahagia dapat kawan mcm ampa.... ampa x penah tinggal aku... kepada sahabat2 aku, aku minta maaf tau andai ada salah silap, terkasar bahasa, mengata ampa kot belakang... aku minta maaf tau.... tanpa kalian aku hnya sampah di mata org lain.... kalian terlalu bermakna buat aku..... sehingga sekarang rasa kasih aku masih menebal... aku mendoakan kalian bahagia... Hanya Allah yg dapat membalas jasa kalian....

1 comment: